پس از شیوع ویروس کرونا، شاهد واکنش های متفاوتی از سوی کشورها برای کنترل ویروس کرونا بودیم. برخی از کشورها از همان ابتدا موضوع را جدی گرفتند و اقدامات پیشگیرانه را آغاز کردند و برخی دیگر نگاهی آسان گیرانه به ماجرا داشتند. اما امروز بر همه ثابت شده است که انتشار این ویروس و عواقب آن بسیار جدی تر از آن است که بتوان نادیده گرفت. ویروس کرونا اکنون مهم ترین چالش همه کشورها است و پس از گذشت چند ماه، هنوز هم راه حلی برای آن پیدا نشده است.

اما در این میان نحوه برخورد چند کشور در کنترل ویروس کرونا، تحسین سایرین را برانگیخت. مدیریت برخی از کشورها در مهار ویروس کرونا موجب شد تا کشورهای دیگر نیز با الگو گرفتن از آن ها، شیوه مدیریت خود را عوض کنند.

کدام کشورها در کنترل ویروس کرونا موفق بودند؟

برخی کشورها از جمله نیوزیلند، آلمان، تایوان، نروژ، کره جنوبی، سنگاپور، هنگ کنگ، ژاپن و یونان پیشتازان مبارزه با ویروس و آمار مرگ و میر پایین هستند. اما چه شیوه مدیریتی موجب شد تا این کشورها کارنامه موفقی در کنترل ویروس کرونا داشته باشند؟ در ادامه به معرفی و بررسی نحوه برخورد چند کشور موفق در مقابله با کرونا می پردازیم:

سیاست های پیشگیرانه در کشورهای پیشتاز مقابله با کرونا

کره جنوبی

کره جنوبی در سال ۲۰۱۵ با ویروس مورس، بحران مشابهی را تجربه کرده است. به همین دلیل این کشور به نوعی آمادگی بیشتری در مواجهه با شرایط فعلی داشت. تست ویروس کرونا برای همه شهروندان، موجب شد تا در مراحل اولیه ناقلین ویروس شناسایی شوند و با قرنطینه آن ها و اطرافیانشان، تا حد زیادی از انتشار ویروس کرونا جلوگیری شد.

از سوی دیگر استفاده از اپلیکیشن ها برای اطلاع رسانی از محل رفت و آمد افراد آلوده در کنترل ویروس کرونا تاثیرگذار بود. همچنین در این کشور ایستگاه هایی پیش بینی شده اند تا از شهروندان به طور رایگان تست کرونا گرفته شود. اگر کسی مبتلا به ویروس کرونا باشد، باید در قرنطینه بماند و در صورت خروج از قرنطینه حتما جریمه خواهد شد.

تایوان

این کشور نیز تا پیش از این تجربه رویارویی با ویروس سارس را داشته است. تایوان از همان ابتدای شیوع کرونا، اقدامات پیشگیرانه را آغاز کرد. توقف سفر ها و پروازها از ووهان نخستین اقدام این کشور در اولین روزهای شیوع ویروس کرونا بود. همچنین از ماه فوریه، در حالی که هنوز بسیاری از کشورها انتشار ویروس را جدی نگرفته بودند، در ادارات دولتی تایوان، اقدام به سنجش درجه حرارت بدن کارکنان و مراجعین می شد.

از سوی دیگر مقررات سختگیرانه قرنطینه برای افرادی که وارد کشور می شوند هم به شدت در دستور کار قرار گرفت.

سنگاپور

سنگاپور نیز از دیگر کشورهای پیشتاز در مقابله با پاندمی کرونا است. محدودیت ها و کنترل های شدید از همان روزهای ابتدایی در مرزهای این کشور اعمال شد. همچنین در کلیه اماکن عمومی مانند فرودگاه ها، سینما ها، مراکز خرید و ادارات نیز درجه حرارت بدن شهروندان مورد بررسی قرار می گرفت. قرنطینه موارد مشکوک یا بیماران از گام هایی بود که از همان ابتدا برداشته شد. از ماه مارس نیز سفر به سنگاپور ممنوع شده است. اما اپلیکیشن ها هم به کمک شهروندان آمدند تا در خصوص ترددهای ناقلین اطلاع رسانی شود.

به طور کلی اقدام سریع در همان روزهای اول انتشار ویروس، واکنش مشترک کشورهای موفق در کنترل کرونا است. سیاست های قرنطینه ای جدی، جریمه افرادی که نکات ایمنی و بهداشتی را نادیده می گیرند، سنجش درجه حرارت بدن شهروندان، تست کرونا و قرار دادن مواد ضدعفونی در سطح شهر و همچنین طراحی و پیاده سازی اپلیکیشن های موبایل از دیگر اقداماتی است که موجب کنترل بیماری و کاهش آمار مرگ و میر شده است.

 منبع: وبلاگ اقامت ۲۴